GI-metoden är en mycket populär och omtyckt diet skapad för människor som önskar gå ner i vikt. Metoden är enkel och går ut på att äta livsmedel och rätter med så låg GI som möjligt. Har man inte tidigare testat på dieten kan det kännas klurigt att komma igång, men enkelt sagt handlar det om att äta så mycket långsamma kolhydrater som möjligt. Genom att göra på detta sätt så förhindrar man att blodsockret svänger och det är lättare för kropp och psyke att äta med mål att gå ned i vikt.

Grill cheese och quinoa

Grill cheese med quinoa

Sommaren står utanför dörren och de allra flesta människor uppskattar något mer lättsamt att stoppa i magen. Halloumi är en ost som faller många i smaken och som passar sig utmärkt på sommarens alla grillar. Till den grillade osten serveras knaprig broccoli, en syrlig tomatsalsa och en härligt välsmakande quinoa. Maträtter som denna passar utmärkt till festligheter och går bra att laga i större volymer. Byt quinoan mot bulgur om så önskas.

Varm ananas med glass

Varm ananas med glass

Bara för att man vill äta nyttigt och gå ned i vikt betyder det inte att man inte kan unna sig något. Lägg ananasen på grillen för en mer exotisk smak och rosta även kokos att strö över den varma läckerheten. Medan frukten grillas blandar du turkisk yoghurt med en liten del vaniljglass. Tillsätt kardemumma och servera. En rekommendation är att ananasen behöver stekas cirka 3 minuter på varje sidan och naturligtvis gör du det enklare om du först skalar och delar upp den i stänger. Låt gärna stängerna vara av de kraftigare slaget. På så sätt ser de vackrare ut vid servering och blir också enklare att lägga på grillen.

GI på restaurang

GI- metoden kan inte enbart anammas för den som oftast äter hemma, utan även för restaurang-fantasten. På Ristorante Piace, en italiensk restaurang i Stockholm, kan du njuta av fantastiska maträtter utan snabba kolhydrater. Pasta och pizza är kanske inte det bästa alternativet för den som testar GI-metoden, däremot finner man bland annat en härlig kycklingfilé fylld med parmaskinka eller varför inte testa lammkotletter i grönsaksragu. Denna fantastiska restaurang finner man på Ringvägen 110 i Stockholm. Boka bord online eller kontakta restaurangen på 08 642 77 80 mellan 11.00-22.00 vardagar och fram till 23.00 på helger.

Frossa med GI

Att gå på dieter är alldeles för trist. Det klarar jag inte av!

Meningen har upprepats om och om igen av tusentals människor och ett mycket vanligt missförstånd är att man alltså måste äta väldigt lite, eller svälta sig själv. Med GI-metoden slipper du alla tråkiga måltider bestående av ett spenatblad och kan frossa i många härliga livsmedel.

  • Ägg
  • Fisk
  • Fågel
  • Riktigt smör
  • Linfrön
  • Kött och skaldjur
  • Lök
  • Squash
  • Spenat
  • Broccoli
  • Mejeriprodukter (satsa på feta alternativ och ej lightprodukter)
  • Tomat

Du kan även äta nedanstående livsmedel, men i mindre volym.

  • Nötter
  • Linser
  • Böner
  • Vete och havre
  • Frukt

Trots att frukt är gott och väldigt nyttigt så bör man inte äta alldeles för mycket. Följer du GI-metoden bör du sikta på max en frukt om dagen.