Taartbezorgen

Isodietens blogg!

Månad: oktober 2018

Taartbezorgen

Vad kan man hitta här i bloggen?

Att leva sunt och väl innebär inte att leva trist och fantasilöst och det behöver sannerligen inte betyda att man lever dyrt. Nej, att leva sunt innebär att kunna njuta av livet och dess många aspekter och en mycket viktig del är att äta gott. Mat är för många människor ett av livets främsta nöjen och det är många gånger just det som får gourmander att fnysa och rynka på näsan när de hör ord som “sund” och “hälsosam”. Det är just den myten som vi vill krossa med hjälp av denna sida som kommer att vara full av enkla, hälsosamma recept, samt tips i bloggen, och mycket mer som alla, stora som små, kan ta nytta av utan att det varken behöver ta för mycket tid eller kosta en massa för plånboken.

Vad vi gör

Tidigare drev vi en sida som handlade om aktier, valutahandel och handel av kryptovalutor. Sen några månader sedan har vi dock vänt oss till en annan hobby vi haft väldigt länge, vilket är vårat enorma intresse av både mat och kostvanor och med det enorma utbud av varor som finns idag kan man leka och experimentera med smaker och aromer från hel världen. Det finns inga förbud eller tabun och idag kan man med gott samvete variera friskt och få fantastiska resultat. Hälsosamma recept gör dessutom att man mår bra av det man äter och att kroppen kan ta till sig vitaminer, mineraler och proteiner. Varje ingrediens tillför någonting nyttigt i varje recept och på så sätt får man inte bara en härlig måltid utan dessutom ett starkare immunförsvar, en slankare kropp och ett bättre humör.

Människor har ofta mycket olika smak och ens preferenser kan ha ett göra med specifika smak grupper, som sött eller salt till exempel, eller med särskilda ingredienser som man antingen älskar eller hatar. Vissa tycker att en nypa kanel i pastasåsen är himmelskt medan andra tycker att det fullkomligen förstör maten. Hur ställer du dig till den supernyttiga ingefäran? Kan man blanda i choklad i pepparsåsen? Det finns inga regler som säger att en viss smak är rätt eller fel men däremot vore det synd och skam att åtminstone inte prova.

Enkla, snabba, hälsosamma recept

Eftersom många människor upplever att de inte har tillräckligt med tid för någonting idag så vill vi med dessa maträtter ge tips på enkla recept som inte tar lång tid att laga men som ändå är mycket hälsosamma. Det kommer att betala sig i långa loppet då det man stoppar i sig kan ha både kort- och långvariga konsekvenser. Snabbmat behöver inte betyda dålig mat och våra recept är så enkla att det inte tar mycket längre tid att förbereda dem än att skaffa hem skräpmat som varken ger hälsa eller energi. Genom att prioritera rätt för sig själv och sin familj kan man se fram emot utsökta måltider och samtidigt må bra. Många undersökningar visar att just kosten är en utomordentligt viktig del av vår allmänhälsa, både den fysiska och den psykiska, och genom att göra våra recept så enkla finns det ingen anledning att inte tillreda dem.

Här kan du hitta både kött och veganskt, proteinrikt eller laktosfritt, med eller utan gluten. Det finns recept där man kan ersätta en endaste ingrediens med en annan för att antingen förbättra smaken eller anpassa maten efter ens behov. En så enkel sak som att ersätta sockret i tomatsåsen med finstrimlad morot varken kostar mer eller tar bort från smaken – tvärtom så har man föredragit detta i Medelhavsländer sedan länge.

Har man barn så kan det ibland vara svårt att få i dem grönsaker och frukt då de ofta är lite kinkiga när det kommer till maten. Våra enkla recept lämpar sig mycket bra även för dem och du kommer att kunna hitta hälsosamma rätter som även de små kommer att uppskatta. Med fokus på smak kommer du att kunna se fram mot hälsosamma måltider som alla mår bra av.

Vill du nå oss så skicka oss gärna ett e-post på kontakt@taartbezorgen.nu eller använd formuläret under Kontakt, så återkommer vi så fort vi kan.

GI-metoden

Kost är något som är högst individuellt, vad som passar för några att äta fungerar inte lika bra för andra. Detta har dels med den egna kroppen att göra, hur den reagerar på vissa ämnen och även hormonbalansen i kroppen. Vad som är viktigt att tänka på är att det skall vara långsiktigt hållbart, något som GI dieten har blivit för många.

GI kost

GI-metoden GI-kost

GI är ett begrepp som har blivit känt inom matvärlden, något som många äter. GI står för glykemiskt index, något som skall vara lågt vid GI dieten. Rent praktiskt och förenklat så innebär detta att kosten har lägre andel kolhydrater och de kolhydrater som intas är långsamma sådana.

GI dieten är en tacksam kosthållning då det upplevs som lätt att förhålla sig till denna. Maten är lättillgänglig och det är ett brett utbud som är godkänt att äta från. Flertalet matvaror har produkter som innehåller lågt GI, det gäller bara att välja dessa i affären också.

Snabba kolhydrater vs långsamma kolhydrater

Snabba kolhydrater GI-metoden

Vid snabba kolhydrater tar kroppen upp dessa snabbare och blodsockret höjs snabbt. Detta innebär att individen också kan få en kick av detta, bli piggare, när blodsockret höjs. Det kan vara bra för exempelvis den som skall springa långt, då sägs det att det är bra att äta snabba kolhydrater då kroppen presterar på topp snabbt.

Långsamma kolhydrater tas istället upp långsammare i kroppen, det är en längre process och då höjs inte blodsockret snabbt heller. Fördelar med detta är att blodsockret ligger på en jämn nivå. Det blir sällan toppar och dalar i humöret, utan detta är istället konstant och det sägs kroppen må som bäst utav.

Ställa om till GI dieten

Fördelar med GI-metoden

Att lägga om kosten till GI är egentligen ingen jättestor omställning, som det kan vara till andra dieter. Det kan vara en omställning om någon ätit extremt annorlunda, men det är matvaror som är lättillgängliga och finns nära tillhands.

Om maten som äts inom ramen för GI inte har ätits innan så kan det bli en större utgift när det kommer till pengar. Skall allt bytas ut i skåpen hemma så kommer det bli dyrare till en början. Ett förslag är då att ta ett sms lån med direkt utbetalning för att investera i starten. Sedan kommer den grundläggande maten finnas i hemmet och då blir det en matutgift som alla har oavsett vad som äts.

Mat som är godkänt för GI kost

Vad är då bra att äta vid GI dieten?

När det läggs om till GI kost kan detta göras antingen väldigt strikt till en början för att sedan gå över till en långsiktig kost. Det går dock bra att äta den långsiktiga direkt om inga snabba resultat önskas.

Ett litet urval som passar utmärkt att äta vid GI diet:

  • Ägg
  • Fisk
  • Fågel
  • Skaldjur
  • Kött
  • Frukt
  • Bönor och linser
  • Grönsaker av alla dess slag
  • Mjölkprodukter

Vad som kan synas ovan så är det mycket som är tillåtet att äta och det går att variera i det oändliga. Därmed så är det många som väljer att äta enligt denna metod och positiva hälsoeffekter har påvisats efter en tids kosthållning.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén