Taartbezorgen

Isodietens blogg!

GI-metoden

Kost är något som är högst individuellt, vad som passar för några att äta fungerar inte lika bra för andra. Detta har dels med den egna kroppen att göra, hur den reagerar på vissa ämnen och även hormonbalansen i kroppen. Vad som är viktigt att tänka på är att det skall vara långsiktigt hållbart, något som GI dieten har blivit för många.

GI kost

GI-metoden GI-kost

GI är ett begrepp som har blivit känt inom matvärlden, något som många äter. GI står för glykemiskt index, något som skall vara lågt vid GI dieten. Rent praktiskt och förenklat så innebär detta att kosten har lägre andel kolhydrater och de kolhydrater som intas är långsamma sådana.

GI dieten är en tacksam kosthållning då det upplevs som lätt att förhålla sig till denna. Maten är lättillgänglig och det är ett brett utbud som är godkänt att äta från. Flertalet matvaror har produkter som innehåller lågt GI, det gäller bara att välja dessa i affären också.

Snabba kolhydrater vs långsamma kolhydrater

Snabba kolhydrater GI-metoden

Vid snabba kolhydrater tar kroppen upp dessa snabbare och blodsockret höjs snabbt. Detta innebär att individen också kan få en kick av detta, bli piggare, när blodsockret höjs. Det kan vara bra för exempelvis den som skall springa långt, då sägs det att det är bra att äta snabba kolhydrater då kroppen presterar på topp snabbt.

Långsamma kolhydrater tas istället upp långsammare i kroppen, det är en längre process och då höjs inte blodsockret snabbt heller. Fördelar med detta är att blodsockret ligger på en jämn nivå. Det blir sällan toppar och dalar i humöret, utan detta är istället konstant och det sägs kroppen må som bäst utav.

Ställa om till GI dieten

Fördelar med GI-metoden

Att lägga om kosten till GI är egentligen ingen jättestor omställning, som det kan vara till andra dieter. Det kan vara en omställning om någon ätit extremt annorlunda, men det är matvaror som är lättillgängliga och finns nära tillhands.

Om maten som äts inom ramen för GI inte har ätits innan så kan det bli en större utgift när det kommer till pengar. Skall allt bytas ut i skåpen hemma så kommer det bli dyrare till en början. Ett förslag är då att ta ett sms lån med direkt utbetalning för att investera i starten. Sedan kommer den grundläggande maten finnas i hemmet och då blir det en matutgift som alla har oavsett vad som äts.

Mat som är godkänt för GI kost

Vad är då bra att äta vid GI dieten?

När det läggs om till GI kost kan detta göras antingen väldigt strikt till en början för att sedan gå över till en långsiktig kost. Det går dock bra att äta den långsiktiga direkt om inga snabba resultat önskas.

Ett litet urval som passar utmärkt att äta vid GI diet:

  • Ägg
  • Fisk
  • Fågel
  • Skaldjur
  • Kött
  • Frukt
  • Bönor och linser
  • Grönsaker av alla dess slag
  • Mjölkprodukter

Vad som kan synas ovan så är det mycket som är tillåtet att äta och det går att variera i det oändliga. Därmed så är det många som väljer att äta enligt denna metod och positiva hälsoeffekter har påvisats efter en tids kosthållning.

Vikten av en hälsosam kost

Vad som är en hälsosam kost har debatterats ordentligt de senaste åren, inte minst på grund av de alarmerande uppgifterna att folk blir alltmer tjocka och stillasittande. Mobiltelefonerna och den digitala utvecklingen har gjort att det mesta sköter sig automatiskt och vi behöver inte längre lägga manken till på samma sätt för att ta oss någonstans eller skaffa mat. Dessutom finns alla tänkbara födoämnen tillgängliga och alla är inte speciellt nyttiga. Att äta en hälsosam kost är ännu viktigare än att röra ordentligt på sig då kroppen behöver näringsämnen för att återuppbygga sig och skapa nya fungerande celler. Tränar du samtidigt som du äter onyttigt, så kommer du att se betydligt sämre resultat!

Att lägga om sin kost

Vikt

Det här med att börja om på nytt och lägga upp en helt ny plan och förnya sitt livsmönster är inte alltid lätt, särskilt om du förbjuder dig själv att äta allehanda godsaker från första stund. En gyllene regel är att man kan äta allt med måtta så det är absolut inget som säger att du ska sluta med efterrätterna för all framtid. Problemet är att ta rätt portioner av allt så att man kan äta med gott samvete. Det är till och med viktigt att vi även får i oss en mängd sött varje dag men dock ska man se till att det söta är av god kvalitet som inte är fullproppat med en massa e-nummer och syntetiska ämnen. Tänk på att tallriksmodellen ska vara byggd på följande sätt med nummer ett som förstahandsval och den största delen på tallriken.

  • 1. Grönsaker och rotfrukter som innehåller fibrer och vitaminer.
  • 2. Protein i form av kött, fisk, fågel, ägg och baljväxter som hjälper till att bygga upp muskler och vävnader.
  • 3. Kolhydrater som ger energi.

Låt ca hälften utgöra grönsaker, en tredjedel protein och resten kolhydrater. Man bör vara på det klara med att tallriksmodellen också ska tas med en nypa salt eftersom det krävs större eller mindre delar från respektive kostgrupp beroende på om man är elitidrottare eller en vanlig motionär. Det är egentligen inte så svårt att komma igång med en balanserad kost och tänk på att “Kontroll av dieten är källan till alla botemedel” enligt Ahlulbayt.

Vad händer i kroppen vid fetma?

Som de flesta redan vet om, så är fetma grunden för allehanda sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och diabetes. Blodkärlen täpps igen och cirkulationen minskar avsevärt. Du får svårt att bli gravid och kommer sannolikt drabbas av snarkningar, sömnapné m.m. Dessutom belastas lederna betydligt mer och kan ge upphov till artros och liknande. När man lider av fetma kan man inte bli av med problemet genom att bara gå och göra en fettsugning för magen för att bli av med de överflödiga kilona. Det är sällan som plastikkirurger ens opererar feta personer då operationen dels blir en hälsorisk och dels för att resultatet inte blir bra. Det gäller alltså att gå ned i vikt först för att se var man kan avlägsna envist fett som inte skulle försvinna ens med bantning.

Hur matvanor uppkommer

Vi människor har en benägenhet att äta och leva ganska olika, beroende på olika faktorer. Man vet sedan länge att barn i 10-årsåldern äter alldeles för lite frukt och grönsaker i Sverige – ca 250 gram om dagen när de egentligen borde äta 500 gram. Detta är emellertid annorlunda vid medelhavsländerna där barn föds upp på frukt och grönsaker och lär sig äta det hela livet. Blir man van vid något från början, är chansen större att man äter liknande mat senare i livet och även tycker om den. Matvanor är också starkt relaterade till socioekonomiska faktorer och man ser att fattiga och lågutbildade människor har vana att äta sämre. Även ensamstående brukar äta sämre än de som lever i familj och detta gäller framför allt de äldre män som inte har haft vana att laga mat under ett äktenskap. Man kan dock lära sig att uppskatta ny mat även om man inte ätit det så mycket förut. Idag finns det dessutom otroligt många vegetariska alternativ som smakar som kött eller fågel. Här kommer några exempel på dem.

  • Sojafärs
  • Falafelbullar
  • Haloumi
  • Sojakorv
  • Tofu

Medvetenheten stiger

Trots rapporter om övervikt och välfärdssjukdomar är svenskarna ett hälsomedvetet folk som dessutom rör på sig väldigt mycket. Friluftsliv är något som nästan hela folket njuter utav och gör man inte det så är löpning i joggingspåret eller en tripp till gymmet mycket vanligt. Svenskar vet precis hur de ska äta och dricka för att må bra, även om det tyvärr finns många som har svårt med vikten. Det finns ju så mycket gott att sukta efter på hyllorna och ofta tar hjärnspöket vid och låter övertala dig om att köpa den där chokladkakan eller ta en godispåse till helgen.
Intaget av både frukt och grönt har stigit i förhållande till för 20 år sedan; man äter alltmer ekologiskt och närproducerat och många lagar också maten själva istället för att köpa färdigrätter. Men som dietisten Agneta Yngve säger: “Att man vet precis hur man bör äta betyder dock inte att man äter så”.

Att vända sig till en dietist

Om man skulle vilja ha hjälp på traven för att få till ett bra kostschema och veta hur man som individ skapar sig den bästa förutsättningen för en sund och smal livsstil, så kan man vända sig till en nutritionist. Dietister eller nutritionister finns inom primärvården men det kan, som i så många andra fall, vara lång kö. Man tjänar dock på det ekonomiskt och vill man ha en dietist kan man be sin husläkare om en remiss. Om man inte orkar vänta eller vill se sig om efter den ultimata dietisten så kan man kontakta Dietisternas Riksförbunds (DRF) för att få råd och hjälp. Här finns både privata aktörer och dietister inom primärvården. Ett besök hos en privat dietist kostar ca 400-600 kr i timmen och det kan kännas i plånboken efter ett tag.

Jag kämpar men går inte ned i vikt ändå

Gå ner i vikt

Många känner igen sig i denna situation. Man kan ha en makalös motivation och träna flera gånger i veckan, äta frukt och grönt till förbannelse och ändå står vågen och stampar på samma siffra. Frustrerande men det finns också förklaringar. Här är de vanligaste anledningarna.

  • Du tränar men äter ändå för mycket. För att gå ned i vikt måste du äta mindre än vad du gör av med och när du tränar så blir du oftast hungrigare än vanligt.
  • Om du tränar så kanske du unnar dig något kaloririkt till helgen och även detta är ett bekymmer. Många tror att träningen faktiskt förbränner mer än den gör.
  • Du kan ha matsmältningsproblem eller en obalans i sköldkörteln. Stress påverkar vikten och leder inte sällan till viktuppgång så om du vill ha en sund livsstil och gå ned i vikt, bör du tänka på att stressa mindre. Gör en kontroll om du misstänker detta.

Tänk på att kalorier är lömska och man får lätt i sig för mycket av dem, trots att man rör på sig. Du kanske har hört att muskler väger mer än fett men detta är en stor myt, precis som med uttrycket om bomullen och blyet. Ett kilo bomull väger lika mycket som ett kilo bly, det krävs bara mer volym av det ena. Du behöver inte räkna dina kalorier till punkt och pricka men att ha koll på dem är alltid en fördel om du vill gå ned i vikt.

Härliga GI rätter

GI-metoden är en mycket populär och omtyckt diet skapad för människor som önskar gå ner i vikt. Metoden är enkel och går ut på att äta livsmedel och rätter med så låg GI som möjligt. Har man inte tidigare testat på dieten kan det kännas klurigt att komma igång, men enkelt sagt handlar det om att äta så mycket långsamma kolhydrater som möjligt. Genom att göra på detta sätt så förhindrar man att blodsockret svänger och det är lättare för kropp och psyke att äta med mål att gå ned i vikt.

Grill cheese och quinoa

Grill cheese med quinoa

Sommaren står utanför dörren och de allra flesta människor uppskattar något mer lättsamt att stoppa i magen. Halloumi är en ost som faller många i smaken och som passar sig utmärkt på sommarens alla grillar. Till den grillade osten serveras knaprig broccoli, en syrlig tomatsalsa och en härligt välsmakande quinoa. Maträtter som denna passar utmärkt till festligheter och går bra att laga i större volymer. Byt quinoan mot bulgur om så önskas.

Varm ananas med glass

Varm ananas med glass

Bara för att man vill äta nyttigt och gå ned i vikt betyder det inte att man inte kan unna sig något. Lägg ananasen på grillen för en mer exotisk smak och rosta även kokos att strö över den varma läckerheten. Medan frukten grillas blandar du turkisk yoghurt med en liten del vaniljglass. Tillsätt kardemumma och servera. En rekommendation är att ananasen behöver stekas cirka 3 minuter på varje sidan och naturligtvis gör du det enklare om du först skalar och delar upp den i stänger. Låt gärna stängerna vara av de kraftigare slaget. På så sätt ser de vackrare ut vid servering och blir också enklare att lägga på grillen.

GI på restaurang

GI- metoden kan inte enbart anammas för den som oftast äter hemma, utan även för restaurang-fantasten. På Ristorante Piace, en italiensk restaurang i Stockholm, kan du njuta av fantastiska maträtter utan snabba kolhydrater. Pasta och pizza är kanske inte det bästa alternativet för den som testar GI-metoden, däremot finner man bland annat en härlig kycklingfilé fylld med parmaskinka eller varför inte testa lammkotletter i grönsaksragu. Denna fantastiska restaurang finner man på Ringvägen 110 i Stockholm. Boka bord online eller kontakta restaurangen på 08 642 77 80 mellan 11.00-22.00 vardagar och fram till 23.00 på helger.

Frossa med GI

Att gå på dieter är alldeles för trist. Det klarar jag inte av!

Meningen har upprepats om och om igen av tusentals människor och ett mycket vanligt missförstånd är att man alltså måste äta väldigt lite, eller svälta sig själv. Med GI-metoden slipper du alla tråkiga måltider bestående av ett spenatblad och kan frossa i många härliga livsmedel.

  • Ägg
  • Fisk
  • Fågel
  • Riktigt smör
  • Linfrön
  • Kött och skaldjur
  • Lök
  • Squash
  • Spenat
  • Broccoli
  • Mejeriprodukter (satsa på feta alternativ och ej lightprodukter)
  • Tomat

Du kan även äta nedanstående livsmedel, men i mindre volym.

  • Nötter
  • Linser
  • Böner
  • Vete och havre
  • Frukt

Trots att frukt är gott och väldigt nyttigt så bör man inte äta alldeles för mycket. Följer du GI-metoden bör du sikta på max en frukt om dagen.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén