Kost är något som är högst individuellt, vad som passar för några att äta fungerar inte lika bra för andra. Detta har dels med den egna kroppen att göra, hur den reagerar på vissa ämnen och även hormonbalansen i kroppen. Vad som är viktigt att tänka på är att det skall vara långsiktigt hållbart, något som GI dieten har blivit för många.

GI kost

GI-metoden GI-kost

GI är ett begrepp som har blivit känt inom matvärlden, något som många äter. GI står för glykemiskt index, något som skall vara lågt vid GI dieten. Rent praktiskt och förenklat så innebär detta att kosten har lägre andel kolhydrater och de kolhydrater som intas är långsamma sådana.

GI dieten är en tacksam kosthållning då det upplevs som lätt att förhålla sig till denna. Maten är lättillgänglig och det är ett brett utbud som är godkänt att äta från. Flertalet matvaror har produkter som innehåller lågt GI, det gäller bara att välja dessa i affären också.

Snabba kolhydrater vs långsamma kolhydrater

Snabba kolhydrater GI-metoden

Vid snabba kolhydrater tar kroppen upp dessa snabbare och blodsockret höjs snabbt. Detta innebär att individen också kan få en kick av detta, bli piggare, när blodsockret höjs. Det kan vara bra för exempelvis den som skall springa långt, då sägs det att det är bra att äta snabba kolhydrater då kroppen presterar på topp snabbt.

Långsamma kolhydrater tas istället upp långsammare i kroppen, det är en längre process och då höjs inte blodsockret snabbt heller. Fördelar med detta är att blodsockret ligger på en jämn nivå. Det blir sällan toppar och dalar i humöret, utan detta är istället konstant och det sägs kroppen må som bäst utav.

Ställa om till GI dieten

Fördelar med GI-metoden

Att lägga om kosten till GI är egentligen ingen jättestor omställning, som det kan vara till andra dieter. Det kan vara en omställning om någon ätit extremt annorlunda, men det är matvaror som är lättillgängliga och finns nära tillhands.

Om maten som äts inom ramen för GI inte har ätits innan så kan det bli en större utgift när det kommer till pengar. Skall allt bytas ut i skåpen hemma så kommer det bli dyrare till en början. Ett förslag är då att ta ett sms lån med direkt utbetalning för att investera i starten. Sedan kommer den grundläggande maten finnas i hemmet och då blir det en matutgift som alla har oavsett vad som äts.

Mat som är godkänt för GI kost

Vad är då bra att äta vid GI dieten?

När det läggs om till GI kost kan detta göras antingen väldigt strikt till en början för att sedan gå över till en långsiktig kost. Det går dock bra att äta den långsiktiga direkt om inga snabba resultat önskas.

Ett litet urval som passar utmärkt att äta vid GI diet:

  • Ägg
  • Fisk
  • Fågel
  • Skaldjur
  • Kött
  • Frukt
  • Bönor och linser
  • Grönsaker av alla dess slag
  • Mjölkprodukter

Vad som kan synas ovan så är det mycket som är tillåtet att äta och det går att variera i det oändliga. Därmed så är det många som väljer att äta enligt denna metod och positiva hälsoeffekter har påvisats efter en tids kosthållning.